De V is van Victor… Uhh oh nee 240 km/u…

Vandaag willen wij het hebben over de snelheidscodering die verplicht op iedere autoband staat.

Er zijn al legio websites waar keurig wordt uitgelegd wat de snelheidscodering betekend maar in het kader van het liedje ‘er kan nog meer bij’ komt het hier dan nog een keer;

Op uw banden staan een hele hoop letters, cijfers en woorden. 1 daarvan is de snelheidscodering van de band en die staat meestal in combinatie met cijfers. Een voorbeeld ziet u hieronder. De snelheidscodering (of snelheidsindex)  geeft aan hoe hard u maximaal met uw auto veilig kunt rijden op deze banden.

Voorbeeld snelheidscodering

Zo, nu we dat gehad hebben dan kunnen we verder met het hete hangijzer in onze branche namelijk; mag ik onder een auto, autobanden monteren met een lagere snelheidscodering?

Volgens sommige websites mag dit absoluut niet maar wat zegt de wet en de praktijk? Nou, die zeggen beide dat dit wel degelijk mag en dan hebben we meteen een punt, waarom wij vinden dat net zoals bij de minimale profieldiepte, er nog meer gedaan moet worden om het bewustzijn hiervan te vergroten.

Terug naar wat voor snelheidscodering er op een band kan staan. Om bij de titel te blijven houden we hier even de letter V aan. Deze staat zoals u op het plaatje kunt zien voor 240 km/u. Dus wat bijna alle mensen zeggen is, dat als dit op de autoband staat, u maximaal 240 km/u mag rijden en daarin hebben ze helemaal gelijk.

Echter (en nu komt het), wat 99,9% er niet bij verteld of simpelweg niet weet, is dat de autoband door de fabrikant verplicht getest is, om dit 1 uur non stop vol te houden, totdat er problemen gaan ontstaan met de autoband en dus uw veiligheid in gevaar komt.

Als wij dit vertellen tegen een nieuwe klant staan ze vaak met hun oren te klapperen en is de eerste reactie vaak een terechte;

Waar in vredesnaam kan ik in Nederland een uur non stop die snelheid rijden?

Juist, dat kan namelijk in Nederland op de snelweg simpelweg niet. Een van de weinige plaatsen waar dit zou kunnen is bijvoorbeeld op de Indianapolis Motor Speedway in de Verenigde Staten maar dan komt u niet op tijd op uw werk.

Dus wat nu? Meestal liggen de prijzen van autobanden met een lagere snelheidscodering ook nog eens lager dan die van een hogere snelheidscodering.

Hier zit hem dus het dilemma of toch niet? Tenslotte is de realiteit dat het spreekwoordelijke licht wel moet blijven branden. Voor ons is de keus niet zo moeilijk. Uw rijveiligheid gaat ten alle tijden voorop en als dat betekend dat het mogelijk is vanwege uw persoonlijke rijsituatie, het in uw (financiële) voordeel kan zijn, om banden met een lagere snelheidsindex te monteren, wij u dit met een gerust hart adviseren.

Vooralsnog hopen wij dat onze branchevereniging hierin iets kan betekenen om samen met ons het bewustzijn te vergroten, want een echte bandenspecialist weet precies wat wel en niet verstandig is voor een klant en zijn rijveiligheid.

Overigens, het interessante is dat ook voor winterbanden het is toegestaan om een lagere snelheidscodering te monteren maar dat hier wel volop aandacht aan besteed wordt. Vreemd hè? Dat vinden wij nou ook en vandaar dit stuk.

Gaat u op wintersport, rijd u door Duitsland en heeft u winterbanden met een lagere snelheidsindex? Vraag dan ons om een gratis sticker voor bijvoorbeeld op uw dashboard, waarop staat dat u een andere snelheidsindex hanteert. In Duitsland is de wetgeving hierin namelijk strikt.

Als u meer wilt weten over dit onderwerp dan horen wij dit graag.

Rest ons niets anders dan u veilige kilometers te wensen. Waar en wanneer u ook rijdt.