Ik prop, jij propt, wij proppen (niet)

Als je op internet op zoek gaat naar de betekenis van het woord ‘prop’ dan kom je onder andere de volgende betekenissen tegen;

1) verkreukeld en samengedrukt papier

2) kleine hoeveelheid gestold materiaal die een doorgang verstopt

3) met iets op de proppen komen (onverwacht over iets beginnen te spreken)

4) klein houten schijfje of korte dikke pen waarmee, bij houten schepen of dekken, schroef- en klinkgaten afgedekt worden

Wat wij in ons vak bijna dagelijks meemaken is dat klanten in de volksmond het woord ‘prop’ gebruiken, om een reparatie van een band aan te duiden. Meestal gaat het dan zo;

Jos: ,,Goedemorgen, waar kan ik u mee helpen”

Klant: ,,Kunt u met een prop mijn band repareren”

Op zich heel normaal omdat vanuit vroegere tijden (nee niet de Flintstones) veelal de enige reparatie methode en dus een veel gebruikte, ook daadwerkelijk de zogenaamde prop was.

Wat is een Prop in de bandenwereld?

Een prop kun je zien als een plakkerige veter, die zodra het gaatje in de band gevonden is, van buitenaf de band in wordt geduwd. Zie de foto voor een mooi voorbeeld.

Het voordeel van de prop is dus dat razendsnel je band gerepareerd wordt, waarna je weer vrolijk de weg op kunt… tenminste… dat zou je zeggen…

Noodreparatie

Want wat veel mensen niet weten is dat de prop een noodreparatie is.

Let op een N O O D R E P A R A T I E !!!

Hoezo dan een noodreparatie? Nou stel jezelf eens voor dat je op een bepaald moment erachter komt dat je band lek is. Je gaat op zoek naar de dader en dat blijkt bijvoorbeeld een spijker te zijn.

Maar wat valt op aan de spijker? Juist, je ziet alleen de kop en je weet dus per definitie niet hoelang de spijker is, of bijvoorbeeld hoe dik hij is en of hij gebogen is door het rijden.

Met andere woorden; de binnenkant van de band kan beschadigd zijn!

Als dus de band gerepareerd wordt met een prop, dan weet dus diegene die de reparatie uitvoert nooit of hij jou wel veilig terug de weg op kan sturen.

Geloof ons, wij zien nog vaak genoeg banden die dusdanig beschadigd zijn, dat ze helaas niet meer te repareren zijn, zelfs niet door een van onze specialiteiten namelijk vulcaniseren.

Hoe moet het dan wel?

Simpel, geef altijd aan (als je geen klant bent bij ons), dat je geen reparatie wil met een prop. Wij als meester bandenspecialisten repareren nooit met een prop. Ook niet als je haast hebt, want haastige spoed is zelden….

Wij zoeken dus het lek, halen dan de band van de velg en doen beide grondig inspecteren, voordat we over gaan tot reparatie.

De reparatie houd in dat we de plek waar het gat zit in de band schoonmaken, voorbehandelen, lijmen, plakken en dichten met daarvoor speciaal bedoeld materiaal.

Zien wij bijzonderheden dan melden wij dat eerst aan de klant en laten we zien wat we geconstateerd hebben.

Gemiddeld genomen duurt een reparatie zo’n 20 minuten.

Als afsluiting

Is het echt noodzakelijk om je band te laten repareren met een prop, zorg er dan voor dat je zodra het mogelijk is, alsnog langskomt om de band ook aan de binnenkant te laten controleren en de prop te laten vervangen door de juiste reparatie.

Hopelijk ben je met het lezen van dit stuk weer wat wijzer geworden. Rest ons niets anders dan je veilige kilometers te wensen, waar en wanneer je ook rijdt.