Tpms een bandenspanningscontrolesysteem

De Europese Commissie heeft vorig jaar bepaald dat iedere auto die in Europa op de markt komt, over een TPMS systeem beschikt. Deze regelgeving ging in op 1 november 2014.

De afkorting van TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System maar in het Nederlands betekend dit simpel weg; Bandenspanningscontrolesysteem

Dit bandenspanningscontrolesysteem controleert continue tijdens het rijden of de spanning van de banden, niet te laag wordt. De gevolgen van een te lage bandenspanning staan hier omschreven en is erg uitgebreid maar in een notendop, kost een verkeerde bandenspanning u geld en zorgt voor een verminderde veiligheid.

Op het moment dat het bandenspanningscontrolesysteem een te lage bandenspanning constateert, krijgt u hiervan een melding in uw auto. Wij kunnen u perfect adviseren over de mogelijkheden van een TPMS systeem in uw auto.

Geschiedenis TPMS

Het idee achter de EU wetgeving is goed doordacht en komt overwaaien uit de Verenigde Staten. In het jaar 2000 werden daar 6,5 miljoen banden teruggeroepen van het merk Firestone. Dit was het gevolg van 68 doden die waren gevallen bij diverse ongelukken, veroorzaakt door het loskomen van het loopvlak van banden die onder de Ford Explorer SUV zaten.

Een aantal jaren daarna werd de verplichting ingevoerd dat alle voertuigen geproduceerd of geïmporteerd in de Verenigde Staten een TPMS systeem moesten hebben.

Uiteraard kon de EU niet achterblijven en vandaar de huidige verplichting die nu ook geldt voor alle nieuwe auto’s.

TPMS waarschuwing symbool

Problematiek voor de consument

Als consument die pas een nieuwe auto heeft gekocht of geleased is het allemaal netjes geregeld. U ziet bij een te lage bandenspanning een melding op uw dashboard en u weet dat u actie moet ondernemen.

Maar wat gebeurt er bij een bandenwissel bijvoorbeeld als u uw winterbanden of zomerbanden laat monteren?

Als u voor de eerste keer gaat rijden met uw nieuwe set (laten we voor het gemak winterbanden nemen) winterbanden inclusief velgen waar ook een nieuwe set tpms ventielen is gemonteerd, dan is de kans vrij groot dat u een foutmelding krijgt dat er iets mis is met uw bandenspanning. Schrik hier niet van maar blijf gewoon rijden en neem contact met ons op.

Wij hebben sinds vorig jaar gigantisch veel gevallen gezien van systemen bij diverse automerken zoals Mitsubishi, Lexus en BMW, die gewoon simpelweg technisch nog verbeterd moeten worden.

Enkele voorbeelden per automerk:

  1. Bij Mitsubishi is de interne auto software sinds zomer 2015 veranderd, waardoor een reset nodig is.
  2. Bij Lexus zit er meestal een fysieke reset knop onder het dashboard bij het stuur, indien de software reset niet werkt. Ook kan het voorkomen dat u eerst, jawel, 2 weken moet rijden met uw auto alvorens de auto de sensoren herkent.
  3. Bij BMW kan het gebeuren dat u eerst 2 weken moet rijden, voordat de auto de sensoren herkent.

Bovenstaand zijn zo maar een paar praktijk voorbeelden die wij tegenkomen. Wij hebben voor alle gevallen tot nu toe een oplossing gevonden. Weten wij het ook niet, dan zoeken wij het tot op de bodem voor u uit. Heeft u vragen, schroom niet om meer te lezen hierover op onze TPMS pagina of neem contact op met ons.

Rest ons niets anders dan u veilige kilometers te wensen. Waar en wanneer u ook rijdt.