Veel slechte autobanden – Ieder jaar houdt de VACO (onze branchevereniging) een onderzoek naar de staat van autobanden in Nederland. Bij de VACO zijn 750 banden en wielen bedrijven aangesloten, uit de gehele branche.

Dit onderzoek gebeurt in samenwerking met 11 producenten en handelaren waaronder Michelin, Goodyear en Continental en is dus een goede graadmeter om te zien of de autobanden van rijdend Nederland, in orde zijn.

Uit het onderzoek van deze zomer blijkt dat 41% van de 1500 onderzochte auto’s, ten minste 1 band met een verkeerde slijtage of een vorm van schade te hebben. Dit was tijdens het eerste onderzoek in 2012 ook al het geval.

Bij 10% van de auto’s was 1 of meer banden zo slecht, dat ze de veiligheid van de bestuurder en de andere weggebruikers in gevaar brengen. Dit aantal auto’s is nu iets verminderd, maar blijft inmiddels al twee jaar steken op 9%.

Wat nu interessant is, is dat het hier gaat om een landelijk onderzoek maar vergeet niet dat met zo’n 8 miljoen in Nederland geregistreerde auto’s, het aantal van 1500 gecontroleerde auto’s niet helemaal kan kloppen.

Lokaal

Omdat deze data voor ons belangrijks is, volgen wij deze ontwikkeling op de voet en hebben wij dan ook een aantal jaren geleden besloten om zelf een regionaal onderzoek in te stellen.

Wellicht heeft u onze meester bandenspecialisten al eens over de parkeerplaatsen in Waalwijk, Kaatsheuvel, Sprang-Capelle of Drunen zien lopen. Zo bleek deze zomer tijdens 1 dag controleren, dat van de 100 gecontroleerde auto’s in Kaatsheuvel maar liefst 60% met verkeerde slijtage van de autobanden, te rijden. Van die 60% waren er 24% waarbij de autobanden echt aan vervanging toe waren.

Bij al deze auto’s lieten wij dan ook netjes een bericht achter om de berijders op hun veiligheid te wijzen. Het mooie was dat er een aantal mensen waren, die de moeite namen om te bellen om ons te bedanken.

Ook waren er 2 mensen die boos opbelde om te vragen, hoe wij het in ons hoofd haalde om zo’n controle uit te voeren. Het argument van een van de goede mensen was, dat zijn garagebedrijf bijhoud hoe het met zijn auto gaat. De ander vond dat haar veiligheid nog niet in het geding was, omdat de wettelijke minimale profieldiepte van een autoband 1.6 millimeter is en dat tijdens de APK keuring was gezegd. Overigens zijn wij van mening dat de wetgeving hierin achterloopt en er 2 millimeter gehanteerd moet worden. Waarom? Hier gaan wij later dieper op in.

Beide mensen hebben ons begrip, enkel wordt vergeten dat die ‘4 zwarte ronde dingen’ het enige contact zijn tussen de weg en uw auto en daarmee een cruciale rol spelen bij uw dagelijkse veiligheid als u rijdt. Dat contactpunt kunt u vergelijken met de oppervlakte van 1 ansichtkaart per autoband. Iets om over na te denken toch?

Laat daarom ons zorg dragen voor uw veiligheid. Ieder zijn specialisme zeggen wij dan ook.

Rest ons niets anders dan u veilige kilometers te wensen, waar en wanneer u ook rijdt.